maanantai 19. lokakuuta 2015

Kanan lento



Elossa ollaan vielä, vaikka en nyt ole vähään aikaan mitään kirjoittanutkaan! :D Tuntuu, että päivät ovat jo muuttuneet niin arkisiksi, ettei ole sen ihmeempää kerrottavaa. 


Oon tosi iloinen siitä, että Suomituotteet tekevät hyvin kauppansa myymälässä! Joka viikko olen joutunut tekemään käpykeksejä ja kaneliässiä. Pomo sanoikin, että hän jatkaa niiden valmistusta sen jälkeen kun palaan takaisin Suomeen. Oon myös tehnyt britatorttua, mokkapaloja ja mustikkapiirakkaa. Ja kotona tein Tifanylle synttärikakun. :)


Olen töissä pyytänyt monta kertaa, että saisin tehdä heille suomalaisia pullia ja aina mulle on tarjottu, että tekisin ne ranskalaisten briossitaikinaan. Kerran teinkin korvapuustit briossitaikinaan, mutta niistä tuli aika järkyttäviä, sillä briossitaikina oli paljon valuvampaa kuin pullataikina. No, viime viikon perjantaina sain vihdoin tehdä pullat oikeaan taikinaan! Tein korvapuusteja, voisilmäpullia ja laskiaispullia. Kun otin pullat uunista, niin kaikki kehuivat kuinka hyviltä ne näyttivät ja sanoivat, että he muuttavat Suomeen, jos siellä syödään tällaisia herkkuja. :D Nyt olenkin saanut tehdä puolen litran pullataikinan joka päivä, sillä pullat on myyty joka päivä loppuun. Lauantaina kaikki pullat oli jo myyty, kun lähdin puoli yhdeltä kotiin! Musta on tosi kiva, kun ranskalaiset on ottanut näin hyvin vastaan suomalaiset leivonnaiset! :) Mun on ihan pakko laittaa tänne linkki leipomon twittertilille, jonne ne oli laittanu kuvan mun tekeleistä. Mun ego ei kohta mahdu mukaan lentokoneeseen, kun kaikki ovat täällä  niin kannustavia mua kohtaan. :D

Chouqettes, nam! Maistuvat ihan pannukakulle ja tehdään samasta lämpimästä taikinasta kuin eclairet.

Toinen asia, jonka pystyin opettamaan töissä, oli bageleiden rei’itys. Taikinan muotoilun jälkeen tein reiän pullan keskelle ja aloin pyörittää reikää isommaksi pyörittämällä käsiä eritahtiin. Toivottavasti ymmärrätte mitä tarkoitan, sillä paremmin en osaa selittää sitä. :D Joka tapauksessa pomo oli ihan ällikällä lyöty ja kutsui vaimonsakin myymälän puolelta katsomaan kun tein bageleita. :D Pomo alkoi heti itsekin pyörittää niitä samalla tavalla. Tuntuu tosi hyvältä, että voin tällaisilla pienillä jutuilla antaa jotain heille takaisinkin, kun he ovat kohdelleet minua niin ystävällisesti. :)

Crêpejä <3

Kotona on ollut ihan sairaan hauska (ainakin mun mielestä) draama yhden pihalla asuvan kanan kanssa. :D Kanat asuvat siis aitauksessa, mutta joka päivä yksi ja sama kana on päässyt jollakin keinolla aidan toiselle puolelle vapaaksi. Yhtenä päivänä kanalta leikattiin osa toisesta siivestä pois, ettei se pääse lentämään aidan yli. Vaikka eihän kanat lennä? No, meni varmaan viisi minuuttia ja kas kummaa, kana tepastelee taas vapaana! :D Seuraavana päivänä siltä leikattiin taas siipeä ja taas sama homma. Nyt sillä on jo painorengas jalassa ja toinen siipi leikattuna ja EDELLEEN se karkaa aitauksesta! Nyt se jopa tulee selvästi pilkkaamaan meitä, sillä se tepastelee edestakaisin lasioven viertä ja tuijottaa sisään! :DD Mä en ymmärrä miten se pääsee pois aitauksesta , joka on varmaan metrin korkuinen!

Syytön kana

Lauantaina vietettiin Tifanyn ja hänen kaksoissiskonsa syntymäpäiviä. Ne olivat naamiaisjuhlat ja mä pukeuduin vaan matkalaukusta löytyviin vaatteisiin ja sain niistä ihan toimivan cowgirl asun.  Onneksi, sillä en ois voinutkaan ostaa yhtään vaatekappaletta lisää. Laurence ja Bruno ovat ehdottomasti maailman kilteimpiä ihmisiä, jotka olen koskaan tavannut. He antoivat pitää juhlat omassa kodissaan ja antoivat niiden jatkua senkin jälkeen, kun tulivat yöllä kotiin. He eivät edes vaatineet, että musiikkia hiljennettäisiin yms., ja menivät yläkertaan nukkumaan oltuaan hetken meidän nuorten kanssa juhlissa. :O 


Siinä nyt lyhykäisyydessään muutama viimeaikainen tapahtuma. Tunsin olevani pakotettu kirjoittamaan edes jotain, sillä kuulin, että suunnilleen koko sukuni lukee blogiani. :D Ja jeee!! En malta odottaa huomista, sillä silloin mennään Hugon kanssa leipurimessuille! Ja ylihuomista, jolloin mennään Laurencen kanssa Mont Saint-Michelin saarelle ja Saint-Malon kaupunkiin!!!!!!!!!!

2 kommenttia:

  1. Mahtavaa Asta! Oot niin Pro, ku opetat niille kaikkii kikkoja! Nantes ei toivu ollenkaan sun lähdöstä. :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hahaa! :D Onneks ne lupas jatkaa suomituotteiden valmistusta! :)

      Poista